
Artiklen er skrevet til et katalog, udgivet da vævere fra Zapotekerfolket i Mexico besøgte Danmark i september 2011, med udstillinger og workshops i Gjethuset Frederiksværk og Verdenskulturcenteret på Nørrebro.
MAJSGUDENS HEMMELIGHED
Zapotekerfolket har dybe rødder i fortiden. Det oplever man på toppen af tempelbjerget Monte Alban. Både den gamle højkultur og den nutidige tradition bygger på majsplanten, og en forståelsen af naturens kredsløb, der er lejret ind i kulturen.
FOR HIMLENS FOD
Monte Alban er et højdedrag der ligger nær Oaxaca by, hvor delstatens tre centrale dale mødes. Bakkeryggen er en smule ujævn stigende mod nord. Overalt på den ligger mere end 1000 år gamle bygninger, som man svagt kan skimte fra dalens bund, 400 meter længere nede.
Midt på bakkeryggen ligger den Store Plads på Monte Alban omgivet af tempelplatforme med trappefacader. I tørtiden er græsset mellem bygningerne vissengrønt mellem de grå bygninger. Her lå midtpunktet i Zapotekerkulturen for over 1000 år siden, og hverken fantasien eller videnskaben rækker til at forklare hvilket liv og hvilke ritualer der udspillede sig på tempelbjergets top.
Monte Alban var centrum for Zapotekerkulturen fra 300 før vor tidsregning til godt år 900, og forfaldt så på et tidspunkt, hvor også andre af de store tempelbyer i den del af verden gik under, og kulturen efterlod sig ingen skrifter til at forklare sig. Der er ikke noget datidigt navn der sikkert knytter sig til stedet. Mixtekerfolket brugte det gamle tempelbjerg til begravelsesplads i nogle hundrede år op til 1400-tallet. De navngav stedet Sahandevul – ”For himlens fod”.

Der på pladsen mellem de grå templer købte jeg engang en lerfigur. Det er en siddende mand ca. 15 cm. møj i rød terracotta. Hans hovedtøj udgøres af majskolber Sælgeren var en af de talrige ældre mænd der tilbyder souvenirs til de besøgende. Han forsikrede mig figuren var en kopi, for det er forbudt at tage ægte efterladenskaber ud af Mexico. Figuren forestiller majsguden fra den gamle zapotekerkultur.

Der er også en sammenhæng mellem majsguden og en vis lodret skakt der fører ned fra midt på en trappefacade og til et mystisk tomt rum i den såkaldte bygning P på Monte Alban.
Men først vil jeg bevæge mig op af trinene og kaste et blik over Oaxacas landskab. Fra toppen af trappefacaderne kigger man ud over de tre dale der udgør hjertet af regionen. Floder og veje løber der nede på dalbundene, der blidt skråner op fra floder og marker til kanten af bjergene der rejser sig skarpt og skovklædt under tørtidens blå himmel, som synes tæt på og langt væk.
OAXACA, MARKEDSPLADS OG MØDESTED

Dalene ligger i troperne, men i ca. 1500 meters højde, med over 300 solskinsdage om året og temperaturer der ligger i toppen af tyverne, og kun sjældent falder til under 10 om natten. I en fire måneders regntid falder lidt mere regn end der på et gennemsnitligt år rammer Danmark.

Da spanierne vandrede ind over bjergene nordfra med deres indfødte hjælpetropper i 1528 lå Monte Alban allerede dødt, templerne dækkede af krat. Stedet havde været nekropolis for mixtekerfolket. Men mixtekerne selv havde underkastet sig aztekerne bare 40 år før, da de kom vandrende ind nordfra, og grundlagde Oaxaca by under navnet Huaxyacac. Udtal Oaxaca som waHAka.
Måske fik tempelbjerget sit spanske navn fordi der vokser træer der bærer hvide blomster deroppe, måske efter conquistadoren Montalvan, eller måske navnet smagte efter de Albanske bakker nord for Rom, som en spansk hidalgo kunne kende fra studerekammer eller krigstjeneste i Italien. Højdedraget blev ihverttilfælde smykket med et klassisk lydende navn, og kunne stå overgroet i århundreder, mens imperium og kristendom slog rødder i Oaxacas frugtbare jord, og store klostre ydede sjælesorg og modtog tiende fra landsbyerne.

Denne guldskat fra Monte Albans tid som mixtekisk gravplads. Guldskatte blev først udbredt i Mexico efter 1000-tallet, måske kom guldet langs kysten, fra Sydamerika, hvor spanierne senere fortsatte deres jagt på El Dorado.
DET MYTISKE LANDSKAB I MESOAMERIKA
Mellem himlen og jorden ligger Monte Alban, og stedet er et landskab der er opstået over århundreder, et bakkelandskab af templer og pyramider der læggere sig over højdedragets ujævne ryg.
Monte Alban var en by der efterhånden voksede til 40.000 indbyggere. Den dækkede hele højdedraget, og tempelområdet på bakketoppen var også samfundets top. Som de andre oldtidsbyer i denne del af verden, er Monte Alban et kosmos og er verdensbillede i sig selv.

En af de ting som Olmekerne først udviklede var det rituelle boldspil, kendt som Pelote, spillet på en bane med skrånende eller stejle sider. Boldbanerne findes over hele Mesoamerika i små og store udgaver. Der er også en på Monte Alban er der en bane, Spillets form og formål kan man gisne om. Måske blev det spillet i forbindelse med offerritualer. I mayafolkets overleverede myter i Popul Vuh, spilles det i underverdenen, med halshugning af den ene part er en del af spillet. Sådan en halshugning ses også på et relief ved den kæmpe boldbane ved Chizen Itza på Yucatanhalvøen.

Derfor er majsguden vigtig. Og vigtiger endnu er regnguden. Han kaldes Tlaloc hos aztekerne, Chac hos mayaerne og Cosijo hos zapotekerfolket, og fremstilles ofte med meget store øjne og hugtænder.

På østlige langside af den Store Plads ligger bygning P i midten, lidt højrere end naboerne, og med trappefacade. Under arkæologen Antonio Casos undersøgelse blev der fundet en smal lodret skakt på trappens midte. Men denne førte ikke andre steder hen til et tomt rum. Og fra rummet bag trappefacaden var der en vandret åbning ud til trappen, et stykke nedenfor den lodrette skakt.
DEN INTERTROPISKE KONVERGENSZONE.
Oaxaca ligger i troperne, mellem ækvator og Krebsens Vendekreds. På grund af jordens hældning og rotation betyder det at solen bevæger sig henover Monte Alban to gange i løbet af sommerhalvåret. Når solen står i Zenith kaster intet menneske, bygning eller træ nogen skygge, undtagen lige under sig selv. Det kan være fascinerende at observere, men ellers bør man ikke bevæge sig ud i den bagende middagssol. Bortset fra hvis man vil observere fænomenet ved bygning P på Monte Alban. For her skinner solen ned gennem den lodrette skakt, og oplyser rummet inde under trappefacaden – fra 5 dage før den skyggeløse middagsstund til fem dage efter. Det kan man observere ved at skue det indre lys gennem den vandrette åbning. Særligt godt kan man se det fra det forsænkede på den Store Plads, lige foran bygningen.
Da Monte Alban ligger ved 17.02 grader nordlig bredde ligger den skyggeløse stund sted den 8.5 og igen 11.8, når solen bevæger sig sydpå igen. Det er særligt den første dato der er vigtig, for her bliver Oaxaca i egentligste forstand varmet op til regntiden.

Men vild regnen er normen i Oaxacas regntid, der starter i maj, kort tid efter solen står i zenith og fortsætter ind i September. I de fire måneder hersker Cosijo, skalter og valter med torden og storme, syngende dråber og finregn. De måneder skifter Oaxacas marker og skråninger fra gulsvedent til dybgrønt. I disse måneder vokser majsen sig rank og stor. Og bønnerne, tomaterne, kartoflerne der oprindelig er fra Sydamerika, og salaten og radiserne, hvis forfædre blev bragt her af munkene. I de centrale dale falder der 750 mm, regn, næsten udelukkende i regntiden. Resten af året gør man godt med de reserver regnguden lægger i jorden.
Det er populært at sige at eliten af præster og høvdinger brugte deres viden om astronomi til at imponere sine undersåtter. Man kan også sige at de centralt indvarslede regntidens komme. Og det fra en position midt mellem de tre dale, så alle kunne se, og bonden ikke selv skulle gå og gætte på hvornår solen snart ville brænde lodret ned, og regnen kort efter tungt skulle ramme jorden.
Mesoamerikas store tempelbyer er stadig fulde af hemmeligheder, og man spekulerer over den astronomiske viden der har ligget bag deres opførelse. At fortælle om det kræver nærmere studier af hvordan stjernehimlen stor relativt til jorden i den tid templerne blev opført. Så kan man regne ud hvilke konstellationer man så ved at kigge langs de sære vinkler som er bygget ind Observatoriets grundplan. Nogle teorier inkluderer energilinjer, andre taler om rejsende fra det ydre rum. For mig er det nok at erkende at en oldtidsby som Monte alban er lige så kompliceret bygget op som en computer.

Alle fotos af artiklens forfatter, her fotograferet december 2003 på Monte Alban. I tørtiden forstås
Væverne var af de los Angelesfamilien fraTeotitlan del Valle, inviteret via Margaret Wikman fra La Zapoteca i Guldbergsgade.