Spil i undervisningen

Spil er et stærkt instrument i undervisning. Det giver mulighed for dialogisk undervisning, fokusskift, indlevelse og perspektivering på nye måder. Spilformen spænder fra procedurer til gruppearbejde til udstyrsstykker som forløber over en eller flere dage.

Jeg har arbejdet med rollespil som pædagogisk og didaktisk redskab i flere år. Mine erfaringer med mediet og dets muligheder går mere end 30 år tilbage.

Østerskov Efterskole i Hobro baserer sin pædagogik på rollespil. Jeg har undervist her i flere forløb om blandt andet koloniseringen af Afrika og Shakespeare. På billedet ses elever i gang med En Skærsommernatsdrøm.


Burmaspil. Udarbejdet for Operation Dagsværk i 2010.


Spillet er en del af årets oplysnings og støtte-kampagne. Det skal køres på 20 gymnasier med op til 180 deltagere per sted. Spillet forløber over en enkelt dag, der også indeholder en introduktion til demokratiproblematikken i landet. Spillets afsluttes med en valghandling, og der følges op med vidensdeling i klasserne.

Det er et udviklingsarbejde, hvor jeg har skabt strukturen for spillet, og udviklet det videre i samarbejde med de frivillige der faktisk styrer spillet.

KLIK HER FOR AT SE SPILLETS DESIGNBLOG

Et redskab i det arbejde var designbloggen. I månederne juni og juli afsøgte jeg spillets rammer og temaer. I August og september beskæftiger bloggen sig med praktiske beslutninger i arbejdet med at færdiggøre spillet.